Home
De verkiezing
Bekijk video
Motiveer je klant
Leer van je klant
Als je wint
Nieuws
Contact
Planning
Blijf op de hoogte
Partners

Nieuws

Genomineerden voor de ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2021 – 2022’ en ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award 2021 – 2022’ bekend

Amersfoort, 8 juli 2021 – De kanshebbers voor de ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year 2021 – 2022’ en ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award 2021 – 2022’ zijn bekend! Drie koplopersop het gebied van duurzaamheid zijn door een vakkundige jury aangemerkt voor de sustainability award: Auping, Ekoplaza en Tony’s Chocolonely. Drie nieuwe retailconcepten op de Nederlandse markt maken kans op de juryprijs als beste nieuwkomer. Deze top drie bestaat uit: Algorithmic Parfumery, De Lokalist en Food for skin.


Duurzame retailers

De jury voor de sustainability award heeft potentiële kanshebbers beoordeeld op vier nominatiecriteria: (1) duurzaamheid in missie, visie en strategie en de verantwoording daarover. (2) Hoe duurzaam is het assortiment en haar leveranciers? (3) Hoe is de inspiratie richting de klant met betrekking tot duurzaamheid? (4) Hoe gaat het bedrijf duurzaam om met haar bedrijfsvoering? Op basis van deze selectiecriteria zijn Auping, Ekoplaza en Tony’s Chocolonely als kanshebbers voor deze award genomineerd.

Auping lost door hun ‘Auping take back system’ het matrassen afvalprobleem op. Door de circulaire matrassen en de bedden van duurzame materialen te maken zet de beddenwinkel forse stappen voor verduurzaming van de slaapindustrie. Als pionier in deze sector inspireert het familiebedrijf haar klanten op bewustwording binnen het thema duurzaamheid. Tip van de jury is de informatievoorziening op het gebied van duurzaamheid door bijvoorbeeld een MVO-jaarverslag verder verbeteren.

Ekoplaza is volgens de jury een koploper op het gebied van duurzaamheid binnen foodretail. Het hele concept ademt duurzaamheid en circulariteit. Ekoplaza is niet voor niets al voor het vijfde jaar op rij genomineerd. Het bedrijf is op veel thema’s actief. Denk aan plastic, voedselverspilling, dierenwelzijn, fairtrade certificering, tips over gezonde voeding en lokale samenwerkingen. Een tip van de jury: Het MVO jaarverslag in hogere frequentie publiceren, het huidige jaarverslag wat gepubliceerd is dateert van 2017-2018.

Het slaafvrij maken van de cacao industrie is de missie van Tony’s Chocolonely. Ze zeggen zelf een impactbedrijf te zijn dat chocola maakt. De jury is gecharmeerd van het feit dat Tony’s als voorbeeld kan dienen voor veel bedrijven, waarbij het laat zien dat duurzaamheid niet alleen kan worden bereikt. Dit bereik je namelijk alleen door samen te werken met leveranciers, klanten, overheid en concurrenten. De verslaglegging op het gebied van duurzame bedrijfsvoering (afval, energie, etc.) kan nog uitgebreider.

Retailers die ook door de jury zijn beoordeeld, maar niet tot de top 3 gekomen zijn: Zeeman, Moyee Coffee, Yoni, Pieter Pot, Ikea, Naïf en Studio Anneloes. De genomineerden kunnen zich door middel van een videopitch presenteren tijdens de overallbekendmaking op 28 oktober. De winnaar wordt bepaald door de stem van het publiek (50%) en de jury (50%).

De juryleden: Henk Hofstede – Sector Banker Retail ABN AMRO, Bert van Son – winnaar vorig jaar en oprichter MUD Jeans, Margreet van Schaijck – Brand manager NL & BE Lush, Meike Koster – Marketing & Communication Manager Max Havelaar, Michiel van Yperen – Transitiemanager MVO Nederland, Marlot Kiveron – Sustainability Lead Otrium, Gerwin Souman – Business Development Manager Q&A Insights


De nieuwkomers op de Nederlandse markt

Nieuwkomers die in aanmerking komen voor de ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award 2021 – 2022’ zijn niet langer dan drie jaar actief op de Nederlandse markt. Ze zijn door de jury beoordeeld op onder andere vernieuwing, schaalbaarheid en originaliteit. Op basis hiervan zijn drie nieuwkomers genomineerd: Algorithmic Parfumery, De Lokalist en Food for skin.

Algorithmic Parfumery heeft sinds 2019 een winkel in Breda. Het concept heeft van alles in zich: hyperpersonalisatie, beleving, omnichannel en machine-learning. Deze uitvinding, die via een grote investeerder uit silicon valley zijn weg heeft gevonden naar de Bredase winkelstraat, zet de parfumeriewereld op zijn kop. Het bestellen van de parfum kan online. De beleving in de fysieke winkel zorgt echter voor een nog vollediger klantreis. De jury zou daarom graag nog meer winkelpunten terug willen zien.

De Lokalist is een lokaal bezorgplatform en bezig met een sterke opmars. Ze zijn in 2020 gestart en hebben nu al een landelijke dekking. De logistieke ervaring van de oprichters en het feit dat lokale ondernemers uit heel Nederland zich kunnen aanmelden voor het platform worden als positief beoordeeld door de jury. Er zijn meerdere lokale platforms op dit vlak actief. Door de snelle uitrol en ondernemerservaring van de oprichters heeft de jury de hoop en verwachting dat De Lokalist landelijk als hét lokale bezorgplatform gaat fungeren.

Food for skin staat voor gezonde en 100% natuurlijke huidverzorging. De aantrekkelijke vormgeving en productie van reststromen uit groenten worden als positief beoordeeld. De jury is onder de indruk hoe het merk door fundamentele keuzes een disruptor in cosmetica land kan worden genoemd. Wel zou de jury graag de verpakking verduurzaamd zien. Daarnaast lijkt het merk uitstekend geschikt voor een fysieke winkellocatie zodat het merk nog meer beleefd kan worden en producten getest en geroken kunnen worden.

De genomineerden kunnen zich door middel van een videopitch presenteren tijdens de categorie uitreiking op 23 september. De winnaar wordt bepaald door de stem van het publiek (50%) en de jury (50%).

Andere nieuwkomers die beoordeeld zijn door de jury: Mercer, NADUVI, Savara Intimates, Thuisuiteten.nl, Hellochair.nl en Nieuw Mos. De juryleden: Henk Hofstede – Sector Banker Retail ABN AMRO, Ben van Duijn – Winnaar vorig jaar en oprichter Holy Moly Pizza, Linda Keijzer – CEO Xenos, Donovan van Heuven – Hoofdredacteur MT/Sprout, Francella ter Haar – Business Consultant Retail Q&A, Debbie Klein – CEO Leen Bakker/Kwantum, Harry Bijl – Inspirator & Innovator INretail

Amersfoort, 8 juli 2021

Eye Wish Opticiens uitgeroepen tot 'ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands' 2020-2021

Tilburg, 29 oktober 2020 – Eye Wish Opticiens is vanavond uitgeroepen tot ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2020-2021. Ook sleepte zij de eretitel ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2020-2021 in de wacht. Zooplus won de ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands’ 2020-2021. Frits van Eerd van Jumbo is uitgeroepen tot ‘ABN AMRO Retail Executive of the Year’ 2020-2021 en het managementteam van Zeeman won de vakprijs ‘ABN AMRO Retail Managementteam of the Year’ 2020-2021. De ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ 2020-2021 is dit jaar door MUD Jeans gewonnen. De winnaars werden bekendgemaakt via een online event, uitgezonden vanuit de studio van First Impression in Tilburg.

In de afgelopen maanden beoordeelden consumenten hun favoriete retailers voor de publieksprijzen ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ en ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands’. Op 21, 22 en 23 september zijn de winnaars van de categorieprijzen bekendgemaakt. Deze winnaars maakten hierdoor kans op de overalltitels. Eye Wish Opticiens werd verkozen tot ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2020-2021 en liet hiermee de overige genomineerden achter zich. In de ogen van de consument verdient Eye Wish Opticiens ook de titel ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’. Zooplus sleepte de ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands’ in de wacht.

‘ABN AMRO Retailer of the Year’ 2020-2021 vakprijzen

Frits van Eerd van Jumbo won de vakprijs ‘ABN AMRO Retail Executive’ 2020-2021. Hieronder een overzicht van de volledige top 5 Retail Executive:

Frits van Eerd (Jumbo)
Hajir Hajji (Action)
Hans Geels (Dille & Kamille)
Marit van Egmond (Albert Heijn)
Michiel Witteveen (Mirage Retail Group)

Het managementteam van Zeeman schreef met 40 procent van de stemmen de vakprijs ‘ABN AMRO Retail Managementteam’ 2020-2021 op zijn naam. De top 5 Retail Managementteam ziet er als volgt uit:

IKEA
Picnic
Rituals
Swiss Sense
Zeeman

De winnaars van de vakprijzen ‘ABN AMRO Retail Executive’ en ‘ABN AMRO Retail Managementteam’ zijn vastgesteld nadat een jury de beste executives en managementteams heeft genomineerd. Tijdens het ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ overall event konden retailers hun stem uitbrengen. Nadat de stemmen van vakgenoten waren verzameld, namen de winnaars de award in ontvangst.

MUD Jeans won de vakprijs ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ 2020-2021. Hieronder een overzicht van de volledige top 3 sustainable retailers:

Fairphone
MUD Jeans
Zeeman

De ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ is een juryprijs binnen het concept ‘Retailer of the Year Nederland’. De jury, bestaande uit Henk Hofstede (Sector Banker Retail Commercial Clients, ABN AMRO), Evelijn Vissers (Business Consultant Retail, Q&A), Margreet van Schaijck (Brand Manager, Lush Europe NL & BE), Elfrieke van Galen (Partner, TheRockGroup), Michiel van Yperen (Transitionmanager, MVO Nederland) en Meike Koster (Marketing & Communications Manager, Max Havelaar) nomineerden op basis van zes criteria welke drie duurzame retailers in Nederland het beste presteren. Op het overall-event van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ verkiezingen kregen de aanwezige retailers de kans om het oordeel van de jury te beïnvloeden door hun stem uit te brengen op één van de drie genomineerden. Het juryoordeel bepaalde voor 50 procent de uitslag van de prijs. De overige 50 procent is door stemmen bepaald.

Tilburg, 29 oktober 2021

De categoriewinnaars ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2020-2021 en ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands’ 2020-2021 zijn bekend!

Amersfoort, 23 september 2020 - De categoriewinnaars van de publieksprijzen ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2020-2021 en ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands’ 2020-2021 zijn bekend. Bijna 240.000 consumenten gaven gehoor aan de oproep om uit meer dan 500 retailers hun favoriete winkelketens en webshops te kiezen. Met als resultaat 29 categoriewinnaars voor ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ en 28 categoriewinnaars voor ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands’. De winnaars werden bekendgemaakt via het online Retail Outlook Event, uitgezonden vanuit de Prodentfabriek in Amersfoort. Naast de categorieprijzen is de ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award’ uitgereikt.

Nieuwe categoriewinnaars van deze editie van de jaarlijkse verkiezing zijn Bike Totaal, C&A, van Dal Mannenmode, Simpel, T-mobile Shop, YourSurprise en Zalando.

De 29 categoriewinnaars Beste Winkelketen van Nederland 2020 - 2021

Audiciens
Hans Anders

Baby
Zeeman

Bouwmarkten
HORNBACH

Cadeau
Primera

Damesmode
C&A

Dierenspeciaalzaken
Welkoop

Elektronica
Expert

Eten & Drinken
Mitra

Fietsen
Bike Totaal

Herenmode
Van Dal Mannenmode

Kantoorartikelen
Primera

Keukens & Badkamers
IKEA

Kindermode
Zeeman

Leeswaren
Primera

Mode accessoires
Lucardi

Ondermode
Hunkemöller

Optiek
Eye Wish Opticiens

Outdoor
Decathlon

Parfumerie
ICI PARIS XL

Persoonlijke verzorging
Etos

Schoenen
Schuurman Schoenen

Slapen
Beddenreus

Speelgoed & Games
Game Mania

Sport
Decathlon

Supermarkten
Dirk

Telecom
T-Mobile Shop

Tuin
Welkoop

Warenhuis
Action

Wonen
IKEA



De 28 categoriewinnaars van Webshop Awards the Netherlands 2020 - 2021

Audiciens
Specsavers

Baby
Zeeman

Bouwmarkten
HORNBACH

Cadeau
YourSurprise

Damesmode
Zalando

Dierenspeciaalzaken
Zooplus

Elektronica
123inkt.nl

Eten & Drinken
Mitra

Fietsen
FuturumShop

Herenmode
Zalando

Kantoorartikelen
123inkt.nl

Kindermode
Zeeman

Leeswaren
bol.com

Mode accessoires
Lucardi

Ondermode
Hunkemöller

Optiek
Pearle Opticiens

Outdoor
Decathlon

Parfumerie
ICI PARIS XL

Persoonlijke verzorging
Boozyshop

Schoenen
Omoda

Slapen
Goossens Wonen en Slapen

Speelgoed & Games
Game Mania

Sport
Decathlon

Supermarkten
Jumbo

Telecom
Simpel

Tuin
Welkoop

Warenhuis
bol.com

Wonen
Xenos

‘ABN AMRO Newcomer Retail Award’

De ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award’ is door Holy Moly Pizza gewonnen. Holy Moly Pizza liet hiermee de andere twee genomineerden Nishi en Lego Stores achter zich. Winkelconcepten die minder dan drie jaar actief zijn op de Nederlandse markt kwamen in aanmerking voor deze prijs. 12 nieuwkomers zijn beoordeeld op onder andere vernieuwing, schaalbaarheid en originaliteit. Op basis hiervan zijn drie nieuwkomers genomineerd door zes juryleden: Henk Hofstede (Sector Banker Retail Commercial Clients, ABN AMRO), Linda Keijzer (CEO, Xenos), Debbie Klein (CEO, Leen Bakker), Peter van Woensel Kooy (Senior Editor Marketingtribune), Eric Habraken (Manager Foodservice & Retail, Hutten en De Verspillingsfabriek) en Francella ter Haar (Business Consultant Retail, Q&A). De genomineerden hebben zich door middel van een videopitch gepresenteerd tijdens de categorie uitreiking van ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’. De pitch van Holy Moly Pizza werd vervolgens door de jury en het publiek het meest overtuigend bevonden.

‘ABN AMRO Retailer of the Year’ overall uitreiking

De winnaars van de categorieprijzen zijn genomineerd om overall winnaar te worden van de titel ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ award, de ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands’ en ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ award. Op donderdag 29 oktober 2020 worden de winnaars, middels een online event, uitgereikt. Ook worden dan de vakprijzen ‘ABN AMRO Beste Retail Executive of the Year’ en ‘ABN AMRO Beste Retail Managementteam of the Year’ (digitaal) uitgereikt. Ook ligt er een award klaar voor de winnaar van de ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’. De drie genomineerden hiervoor: Fairphone, MUD Jeans en Zeeman.

Amersfoort, 23 september 2020

De kanshebbers voor de ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ en ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands’ 2020-2021

De kanshebbers voor de ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland 2020-2021 en de ‘ABN AMRO Webshop Award the Netherlands 2020-2021’ zijn bekend! In de afgelopen periode hebben bijna 240.000 consumenten meer dan 500 retailers beoordeeld.

In vergelijking met vorig jaar zijn er veel nieuwkomers onder de genomineerden, waaronder Jack & Jones, Trekpleister en YourSurprise.

Bekendmaking categoriewinnaars

De uitreiking van de categorieprijzen vindt dit jaar plaats op maandag 21, dinsdag 22 en woensdag 23 september en is onderdeel van het Retail Outlook Event. Drie dagen met presentaties, talkshows en uitreikingen verdeeld in zes interessante thema’s. Je kunt je aanmelden via event.retailoutlook.nl.

Genomineerden Beste Winkelketen van Nederland 2020 - 2021
Gerangschikt op alfabetische volgorde

Audiciens
  • Hans Anders
  • Specsavers
Baby
  • HEMA
  • Prénatal
  • Zeeman
Bouwmarkten
  • GAMMA
  • HORNBACH
  • Hubo
  • Multimate
  • Praxis
Cadeau
  • Action
  • Primera
  • Rituals
  • Xenos
Damesmode
  • C&A
  • H&M
  • MS Mode
  • ONLY
  • Primark
Dierenspeciaalzaken
  • Discus
  • Intratuin
  • Pets Place
  • Welkoop
Elektronica
  • BCC
  • EP:
  • Expert
  • MediaMarkt
Eten & Drinken
  • Bakker Bart
  • Gall & Gall
  • McDonald's
  • Mitra
Fietsen
  • Bike Totaal
  • Profile 'de Fietsspecialist'
  • Stella Fietsen
Herenmode
  • C&A
  • De Bijenkorf
  • Jack & Jones
  • Van Dal Mannenmode
  • Van Uffelen
Kantoorartikelen
  • Bruna
  • Primera
Keukens & Badkamers
  • Brugman Keukens & Badkamers
  • Bruynzeel Keukens
  • IKEA
  • Keuken Kampioen
  • Mandemakers Keukens
Kindermode
  • C&A
  • H&M
  • HEMA
  • Zeeman
Leeswaren
  • Boekenvoordeel
  • Bruna
  • Primera
Mode accessoires
  • Lucardi
  • My Jewellery
  • Primark
  • Siebel Juweliers
Ondermode
  • Hunkemöller
  • Livera
  • Zeeman
Optiek
  • Eye Wish Opticiens
  • Hans Anders
  • Pearle Opticiens
  • Specsavers
Outdoor
  • ANWB
  • Bever
  • Decathlon
Parfumerie
  • Douglas
  • Etos
  • ICI PARIS XL
Persoonlijke verzorging
  • Etos
  • Holland & Barrett
  • Kruidvat
  • Rituals
  • Trekpleister
Schoenen
  • Bristol
  • Nelson Schoenen
  • Omoda
  • Schuurman Schoenen
  • vanHaren
Slapen
  • Beddenreus
  • Beter Bed
  • Goossens Wonen en Slapen
Speelgoed & Games
  • Game Mania
  • Intertoys
Sport
  • Decathlon
  • Intersport
  • Runnersworld
Supermarkten
  • Dirk
  • Hoogvliet
  • Jan Linders
  • Jumbo
  • Lidl
Telecom
  • KPN winkel
  • T-Mobile Shop
  • Vodafone
Tuin
  • HORNBACH
  • Intratuin
  • Welkoop
Warenhuis
  • Action
  • Blokker
  • HEMA
  • IKEA
  • Xenos
Wonen
  • Goossens Wonen en Slapen
  • IKEA
  • Kwantum
  • Leen Bakker
  • Xenos


Genomineerden van Webshop Award Nederland 2020 - 2021
Gerangschikt op alfabetische volgorde

Audiciens
  • Hans Anders
  • Specsavers
Baby
  • Prénatal
  • Zeeman
Bouwmarkten
  • GAMMA
  • HORNBACH
  • KARWEI
  • Praxis
Cadeau
  • Albelli
  • YourSurprise
Damesmode
  • bonprix
  • H&M
  • Wehkamp
  • Zalando
Dierenspeciaalzaken
  • Welkoop
  • Zooplus
Elektronica
  • 123inkt.nl
  • bol.com
  • Coolblue
  • EP:
  • Expert
Eten & Drinken
  • Gall & Gall
  • Mitra
  • Thuisbezorgd
Fietsen
  • Bike Totaal
  • FuturumShop
  • Profile 'de Fietsspecialist'
  • Stella Fietsen
Herenmode
  • Wehkamp
  • Zalando
Kantoorartikelen
  • 123inkt.nl
  • Primera
Kindermode
  • H&M
  • HEMA
  • Kleertjes
  • Wehkamp
  • Zeeman
Leeswaren
  • bol.com
  • Primera
Mode accessoires
  • Lucardi
  • My Jewellery
Ondermode
  • bonprix
  • Hunkemöller
  • Zeeman
Optiek
  • Eye Wish Opticiens
  • Hans Anders
  • Pearle Opticiens
Outdoor
  • ANWB
  • Bever
  • Decathlon
Parfumerie
  • Douglas
  • ICI PARIS XL
  • Parfumswinkel
Persoonlijke verzorging
  • Boozyshop
  • Etos
  • Kruidvat
Schoenen
  • Omoda
  • Schuurman Schoenen
  • vanHaren
  • Zalando
Slapen
  • Beter Bed
  • Goossens Wonen en Slapen
Speelgoed & Games
  • bol.com
  • Game Mania
  • Intertoys
Sport
  • Decathlon
  • Intersport
Supermarkten
  • Albert Heijn
  • Hoogvliet
  • Jumbo
Telecom
  • KPN winkel
  • Simpel
  • Tele2
  • T-Mobile Shop
  • Vodafone
Tuin
  • HORNBACH
  • Welkoop
Warenhuis
  • bol.com
  • HEMA
  • IKEA
  • Xenos
Wonen
  • fonQ
  • Goossens Wonen en Slapen
  • IKEA
  • Kwantum
  • Xenos
Amersfoort, 3 september 2020